77
0
CPUs War

جنگ تراشه ها یا چیپست ها،‌ چقدر واقعیت دارد؟ چرا تایوان برای غرب مهم است؟

3 دقیقه

دنیای هوشمند ما، کاملا متکی به تراشه ها است، مغز متفکر هر سیستمی CPU اون هستش و توی اون به تعداد خیلی زیاد ترانزیستور وجود دارد.

ترانزیستور چیست ؟

ترانزیستور یکی از قطعات برد های الکترونیکی به شمار می رود که یک دستگاه نیمه هادی برای تولید، تقویت و کنترل یا تضعیف سیگنال های الکتریکی می باشد. در حقیقت این قطعات مانند سوئیچ عمل قطع و وصل را انجام داده یا ولتاژ و جریان دریافتی را تنظیم می کنند.حالا برای اینکه درک کنید ساخت CPU چقدر دشوار است به این فکر کنید چقدر ساختار ریزی دارد،‌ قطعا شنیدید که می گوینپ فلان CPU سه نانومتری است،‌یا ۲.۵ نانومتری و بزار چندتا مثال بزنم تا بیشتر درک کنید.

یک ترانزیستور ۳ نانومتری در مقابل موی انسان چقدر است ؟‌

قطر یک تار موی انسان بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار نانومتره حتی از گلبول قرمز هم کوچیک تره هر گلبول قرمز ۵ نانومتر است، و یک رشته DNA انسان برابر با ۲.۵ نانومتر است.

خب بریم سر موضوع اصلی، چه کشور هایی می تواند تراشه تولید کنند ؟

آمریکا، فقط شرکت های آمریکایی دانش ساخت آن دارند، وقتی ژاپن تلاش کرد تولید کند و با قیمت پایین تر از آمریکا عرضه می کرد، رییس جمهور آمریکا جیمی کارتر که به اقتصاد آزاد اعتقاد داشت، با مالیات بیش از ۱۰۰ درصدی روی تراشه های ژاپنی باعث شد این صنعت توی ژاپن شکست بخورد و دیگر سراغ آن نرود و تایوان هم دوست داشت توی این مسیر قدم بر دارد، اما وضعیت ژاپن رو دیده بود و نمی خواست مثل اون شود، پس خیلی هوشمندانه عمل کرد، فرایند تولید تراشه ها برای آمریکا هزینه بر بود، نیاز به محیطی بدون هیچ گونه آلودگی داشت که بتواند تراشه تولید کند و همچین نیروی کار ارزان، پس تایوانی ها گفتند ما می توانیم اون فضا رو که بهش می گویند FAB توی تایوان درست کنیم و برای شما تولید کنیم، در حال حاضر TSMC حدود ۹۲ درصد تراشه های جهان رو می سازد،‌البته که سخت افزار تولیدش و دانش ساخت آن آمریکایی ها دارند و عملیات فقط توی تایوان انجام می شود که با توجه به خطرات چین سعی دارند TSMC رو به آمریکا منتقل کنند.

چرا چین این وسط برای آمریکا خطرناک شده است ؟

چین همه چیز تولید می کند، همه نوع وسیله ای، خب شاید اینها خطرناک نباشد، اما چین که دید نمی تواند خودش تراشه تولید کند که سعی کرد با واسطه از شرکت های آمریکایی بخواهد چیپست های مورد نظرش رو تولید کنند، پول خوبی هم می داد، یک روز آمریکایی ها با خبر بدی برای خودش از خواب غفلت بیدار شد، فهمید که چین از این تراشه ها توی صنایع نظامی خود استفاده می کند و موشک های هایپر سونیک تولید می کند، موشک هایی که شناسایی آن با رادار و رهگیری و انهدامش تقریبا غیر ممکن است، پس سریعا جلوی شرکت های آمریکایی گرفت که گفتند حق ندارید به چین تراشه بفروشید، همینطور به کشور های خطرناک برای دولت آمریکا، مثل روسیه و ایران و … حق فروش تراشه به آنها ندارد.

چرا چین به تایوان حمله نمی کند ؟

بالاخره نزدیک است و می تواند سریع تصاحبش کند! جنگ با تایوان یعنی جنگ با آمریکا، همچنین چین در نهایت اگر توی تایوان FAB حتی از حالت خود نابود شونده هم در امان بماند، بازم دانش ساخت تراشه ها رو ندارد و همچنین سفارش سازی آن بر اساس نیاز های آن و بعد از آن هم هر چی سلاح هوشمند نظامی هم داشته باشد و یک مدت تموم می شود و اقتصادش هم بدون تراشه کامل از بین می رود، پس مجبور می شود جور دیگری رفتار کند یا شاید هم در خفا دنبال تولید آن باشد، سفر های اخیر نانسی پلوسی به تایوان هم برای تضمین امریکا به تایوان جهت حمایت از این کشور بوده است.در حال حاضر حتی صادرات کارت گرافیک ها و CPU های کامپیوتر های معمولی هم به چین محدود شده است. مثلا Nvidia حق ندارد بعضی گرافیک های تولیدی خود به چین صادر کند و آمریکا خیلی خوب می داند که اگر کشور دیگر ای به دانش ساخت تراشه ها دسترسی پیدا کند می تواند اون رو از صدر بودن به پایین بکشد، پس تمام تلاشش رو می کند که جلوی این رو بگیرد.

پیوند منابع
نوشته های جذاب مارس / 21 / 2024 378

دیدگاه شما